Gesellschaft für Thrombose-
und Hämostaseforschung

Preisverleihung 2018

Die Preisträger der GTH Jahrestagung 2018 in Wien

Wie in jedem Jahr vergaben der Vorstand und die Kongresspräsidenten der GTH bei der Opening Ceremony am Dienstag, 20. Februar, die Preise und Stipendien an die am Vortag während der Vorstandssitzung ausgewählten Preisträger und Stipendiaten.


Erfreulich war in diesem Jahr die besonders hohe Zahl der Bewerber und die Qualität der Einsendungen.

Die Preisträgerin

Dr. Johanna Gebhart aus Wien erhielt das Hans-Egli-Stipendium 2018:

Dr. Johanna Gebhart erhielt das Hans-Egli-Stipendium 2018:

Zur Arbeit

Parameters Influencing the Phenotype of Non-Severe Haemophilia A and B
1. Current status of research (Stand der Forschung)
Haemophilia is classified as severe, moderate and mild, according to the basal factor VIII/ IX (FVIII/ IX) activity levels.1 This classification to a certain extent indicates the bleeding phenotype. However, there is a big heterogeneity of the phenotype amongst patients with similar or even with the same factor levels as e.g.10--? 15% of the patients with severe haemophilia have a milder presentation of the disease than expected.2,3 On the other hand, Den Uijl et al. found that more than 25% of patients with moderate haemophilia have a phenotype similar to the severe form and also in patients with moderate and mild haemophilia a wide variation of the bleeding phenotype was seen.4,5 Beyond the underlying gene--?mutations and the FVIII/ IX levels, different mechanisms of haemostasis, like alterations of the fibrinolytic system or thrombophilic mutations (F V Leiden G1691A Mutation, Prothrombin c.*97G>A Variation), have been inconsistently described as disease--?modifying factors in patients with haemophilia.6,7 Further, clinical characteristics, anamnestic data and bleeding assessment tools are useful for definition of the clinical severity and these tools enable a more precise evaluation of the bleeding phenotype than the baseline factor activity alone. 4–6

2. Own preparatory work (Eigene Vorarbeiten)

My PhD project focused on the investigation of plasma clot properties and fibrinolytic parameters in patients with a mild--?to--?moderate bleeding tendency of unknown cause (BUC). We found alterations in the plasma clot formation rate in presence of tissue plasminogen activator (tPA) in our patients with BUC in comparison to age--? and sex--?matched healthy controls.8 Still, assessed plasma clot properties did not correlate with the bleeding severity of our patients with BUC. Within this project we have also investigated plasma clot characteristics in 25 patients with mild, moderate, or severe deficiencies of FVIII and found similar trends in respect to lower clot formation rates correlating with lower FVIII activity. In another project, we used the thrombin generation assay (TGA) as a measure of the overall hemostatic potential and could not identify a difference between patients with BUC and healthy controls.9 In the investigation of fibrinolytic parameters, higher tPA activity, lower levels of tPA--?PAI--?1 complexes and paradoxically increased TAFI and alpha2--?antiplasmin were independently associated with BUC in sex--?adjusted logistic regression analyses, indicating an etiological role of the fibrinolytic system in these patients.10

3. Aims, Hypothesis, work programme (Ziele, Hypothesen, Arbeitsprogramm)

With the proposed project we aim to identify alterations in the global clotting tests (thrombin generation assay and plasma clot characteristics) and in the fibrinolytic system, and we will investigate the role of thrombophilic mutations as disease--?modifying factors in patients with non--?severe hemophilia A or B. We hypothesize that the additional evaluation of the above--?mentioned hemostatic parameters enables a more accurate estimation of the individual bleeding phenotype than the residual FVIII/FIX activity. The primary endpoint of the study is the score of the ISTH--?BAT treated as a metric score. The secondary endpoints are the joint status (WFH--?score), the annualised bleeding rate, data on the FVIII/ IX consumption, and the age at the first manifestation of bleeding symptoms. Sample size estimation has been performed using the formulas and software by Dupont and Plummer. Assuming a mean ISTH--?BAT score of 10 (SD 2) and a mean time--?to--?peak clot formation8 of 30 min (SD 3) in non--?severe haemophilia patients, the assumed regression equation has a slope of 0.2, concluding a necessary sample size of 89 patients to reach a power of 80% at the 0.05 alpha level.

Hans Egli

Prof. Dr. med. Hans Egli zählt zu den Pionieren der Hämostaseologie in Deutschland. Sein Wirken beeinflusste ganz entscheidend die Möglichkeiten der Behandlung von Patienten mit angeborenen Blutungserkrankungen. Insbesondere die Einführung der Heimselbstbehandlung in Deutschland Anfang der 1970er Jahre hat er maßgeblich vorangetrieben. Damit eröffnete er den Patienten völlig neue Perspektiven für ein weitgehend selbstbestimmtes Leben. Hans Egli war unter anderem Gründungsdirektor des jetzigen Instituts für Experimentelle Hämatologie und Transfusionsmedizin der Universität Bonn und Gründungsmitglied der Deutschen Arbeitsgemeinschaft für Blutgerinnungsforschung (DAB), aus der 1982 die GTH hervorging. Besondere Verdienste hat sich Hans Egli in der Förderung und Ausbildung von Nachwuchswissenschaftlern im Bereich der Hämostaseologie und Transfusionsmedizin erworben.


Alexander-Schmidt-Preis 2018

Für hervorragende Arbeiten auf dem Gebiet der Hämostaseologie vergibt die GTH jährlich diesen mit 15.000€ dotierten Preis. Bewerben können sich GTH Mitglieder mit hochrangigen Arbeiten aus dem Gebiet der Hämostaseologie / vaskulären Medizin, die von einem Gutachtergremium für die Veröffentlichung in einer wissenschaftlichen Zeitschrift angenommen oder bereits veröffentlicht wurden.

Prämiert wurde die folgende Arbeit: Host DNAses Prevent Vascular Occlusion by Neutrophil Extracellular Traps

Jiménez-Alcázar M, Rangaswamy C, Panda R, Bitterling J, Simsek YJ, Long AT, Bilyy R, Krenn V, Renné C, Renné T, Kluge S, Panzer U, Mizuta R, Mannherz HG, Kitamura D, Herrmann M, Napirei M, Fuchs TA. Host DNases prevent vascular occlusion by neutrophil extracellular traps. Science. 2017;358(6367):1202–1206.

Der Preisträger 2018


Mit dem Alexander-Schmidt-Preis wurde Prof. Dr. Tobias Fuchs aus Hamburg ausgezeichnet. Bild

GTH-Nachwuchsförderpreise 2018: Thrombose

Der Nachwuchsförderpreis Thrombose ging an Julia Riedl aus Wien für die Arbeit Podoplanin Expression in Primary Brain Tumors Induces Platelet Aggregation and Increases Risk of Venous Th romboembolism (Riedl J, Preusser M, Nazari PM, Posch F, Panzer S, Marosi C, Birner P, Thaler J, Brostjan C, Lötsch D, Berger W, Hainfellner JA, Pabinger I, Ay C. Podoplanin expression in primary brain tumors induces platelet aggregation and increases risk of venous thromboembolism. Blood. 2017;129(13):1831–1839.)

Die Preisträgerin 2018 Julia Riedl aus Wien Bild

GTH-Nachwuchsförderpreise 2018: Blutung

Der Nachwuchsförderpreis Blutungskrankheiten ging an Dr. Nadine Vollack aus Hannover für die Arbeit CD32 Inhibition and High Dose Factor VIII Suppress Murine FVIII-Specific Recall Response by Distinct Mechanisms in Vitro (Vollack N, Friese J, Bergmann S, Tiede A, Werwitzke S. CD32 inhibition and high dose of rhFVIII suppress murine FVIII-specific recall response by distinct mechanisms in vitro. Thromb Haemost. 2017;117(9):1679–1687.)

Den Nachwuchsförderpreis Blutung erhielt Dr. Nadine Vollackaus Wien. Bild

Rudolf-Marx-Stipendium 2018

Für maximal 25.000€ wird im Rahmen dieses Stipendiums ein umrissenes Forschungsprojekt aus dem Bereich der Hämostaseologie oder der vaskulären Biologie und Medizin an einer externen Forschungseinrichtung im In- oder Ausland gefördert. Das Stipendium geht an:

Martina Bucsaiova aus Wien für das Projekt:
Do Bacterial Infections Infl uence the Interaction of Platelets with Dendritic Cells?

Bild