Preise und Stipendien

Gewinner der Preise und Stipendien 2021

Lernen Sie die Preis- und Stipendiatsträger sowie Ihre Arbeiten näher kennen:

(Fotos: online Preisverleihung)

  • Nachwuchsförderpreis Thromboseforschung/vaskuläre Medizin

    Nachwuchsförderpreis Thromboseforschung/vaskuläre Medizin

    Der Preis geht an Dr. rer. nat. Shrey Kohli aus Leipzig für die Arbeit:

    Placental thrombo-inflammation impairs embryonic survival by
    reducing placental thrombomodulin expression

  • Placental thrombo-inflammation impairs embryonic survival by reducing placental thrombomodulin expression

    Abstract:

    Excess platelet activation by extracellular vesicles (EVs) results in trophoblast inflammaQ: 6 some  activation, interleukin 1b (IL-1b) activation, preeclampsia (PE), and partial embryonic lethality.  Embryonic thrombomodulin (TM) deficiency, which causes embryonic lethality hallmarked by  impaired trophoblast proliferation, has been linked with maternal platelet activation. We  hypothesized that placental TM loss, platelet activation, and embryonic lethality are mechanistically  linked to trophoblast inflammasome activation. Here, we uncover unidirectional interaction of  placental inflammasome activation and reduced placental TM expression: although inflammasome  inhibition did not rescue TM-null embryos from lethality, the inflammasome-dependent cytokine  IL-1b reduced trophoblast TM expression and impaired pregnancy outcome. EVs, known to induce  placental inflammasome activation, reduced trophoblast TM expression and proliferation.  Trophoblast TM expression correlated negatively with IL-1b expression and positively with platelet numbers and trophoblast proliferation in human PE placentae, implying translational relevance.  Soluble TM treatment or placental TM restoration ameliorated the EV-induced PE-like phenotype in  mice, preventing placental thromboinflammation and embryonic Q:7 death. The lethality of TM-null  embryos is not a consequence of placental NLRP3 inflammasome activation. Conversely, EV- induced placental inflammasome activation reduces placental TM expression, promoting placental  and embryonic demise. These data identify a new function of placental TM in PE and suggest that  soluble TM limits thromboinQ: 8 flammatory pregnancy complications. (Blood. 2020;00(00):1-6)

  • Alexander-Schmidt-Preis

    Alexander-Schmidt-Preis

    Der Preis geht an Prof. Dr. Christoph Male aus Wien für die Arbeit:

    Inhibitor incidence in an unselected cohort of previously untreated
    patients with severe hemophilia B: a PedNet study

    Hermann Adolf Alexander Schmidt (* 15. Mai 1831, † 10. April 1894) war ein deutschbaltischer Physiologe, der durch seine Arbeit über die Verdickung von Blut weltweit bekannt geworden war.
    Alexander Schmidt studierte ab 1850 an der Kaiserlichen Universität zu Dorpat Geschichte, wechselte aber bald zur Medizin. Nach seiner Promotion in Dorpat 1858 setzte er seine Studien an der Universität Wien und der Berliner Universität fort.
    Unter Felix Hoppe-Seyler unternahm er in Berlin seine erste eigene Untersuchung über die Ausflockung von Muskelfasern. Von 1866 bis 1867 arbeitete er mit Carl Friedrich Wilhelm Ludwig in Leipzig. Nach der Emeritierung seines alten Lehrers Friedrich Heinrich Bidder folgter er ihm auf den Lehrstuhl in Dorpat nach. Schmidt lehrte bis zu seinem Tod 1894 an der Universität Dorpat, der er 1885 bis 1889 als Rektor vorstand. Im Jahr 1884 wurde er zum Mitglied der Leopoldina gewählt.

    Quelle: wikipedia

  • Inhibitor incidence in an unselected cohort of previously untreated patients with severe hemophilia B: a PedNet study

    Abstract:

    The incidence of FIX inhibitors in severe hemophilia B (SHB) is not well defined. Frequencies of 3-5% have been reported but most studies to date were small, including patients with different severities, and without prospective follow-up for inhibitor incidence. Study objective was to investigate inhibitor incidence in patients with SHB followed up to 500 exposure days (ED), the frequency of allergic reactions, and the relationship with genotypes. Consecutive previously untreated patients
    (PUPs) with SHB enrolled into the PedNet cohort were included. Detailed
    data was collected for the first 50 ED, followed by annual collection of
    inhibitor status and allergic reactions. Presence of inhibitors was defined
    by at least two consecutive positive samples. Additionally, data on factor
    IX gene mutation was collected. 154 PUPs with SHB were included; 75%
    were followed until 75 ED, and 43% until 500 ED. Inhibitors developed in
    14 patients (7 high-titre). Median number of ED at inhibitor manifestation
    was 11 (IQR 6.5-36.5). Cumulative inhibitor incidence was 9.3% (95%CI
    4.4-14.1) at 75 ED, and 10.2% (5.1-15.3) at 500 ED. Allergic reactions
    occurred in 4 (28.6%) inhibitor patients. Missense mutations were most
    frequent (46.8%) overall but not associated with inhibitors. Nonsense
    mutations and deletions with large structural changes comprised all
    mutations among inhibitor patients and were associated with an inhibitor
    risk of 26.9% and 33.3%, respectively. In an unselected, well-defined
    cohort of PUPs with SHB, cumulative inhibitor incidence was 10.2% at 500
    ED. Nonsense mutations and large deletions were strongly associated with
    the risk of inhibitor development.

    The ‘PedNet Registry’ is registered at clinicaltrials.gov; identifier:
    NCT02979119

  • Nachwuchsförderpreis Blutungskrankheiten

    Nachwuchsförderpreis Blutungskrankheiten

    Der Preis geht an MSc. Ing. Alessandro Aliotta aus Lausanne für die Arbeit:

    Sodium–Calcium Exchanger Reverse Mode Sustains Dichotomous Ion Fluxes Required for Procoagulant COAT Platelet Formation

  • Sodium–Calcium Exchanger Reverse Mode Sustains Dichotomous Ion Fluxes Required for Procoagulant COAT Platelet Formation

    Abstract:

    Procoagulant collagen-and-thrombin (COAT)-activated platelets represent a  subpopulation of activated platelets, which retain a coat of prohemostatic  proteins and express phosphatidylserine on their surface.  Dichotomous intracellular signaling generating procoagulant platelet activity  instead of traditional aggregating endpoints is still not fully  elucidated. It has been demonstrated that secondary messengers such as  calcium and sodium play a critical role in platelet activation. Therefore, we  developed a flow cytometric analysis to investigate intracellular ion fluxes  simultaneously during generation of aggregating and procoagulant  platelets. Human platelets were activated by convulxin-plus-thrombin.  Cytosolic calcium, sodium, and potassium ion fluxes were visualized by  specific ion probes and analyzed by flow cytometry.We observed high and prolonged intracellular calcium concentration, transient sodium increase,  and fast potassium efflux in COAT platelets, whereas aggregating non- COAT platelets rapidly decreased their calcium content, maintaining higher  cytosolic sodium, and experiencing lower and slower potassium depletion.  Considering these antithetical patterns, we investigated the role of the  sodium–calcium exchanger (NCX) during convulxin-plusthrombin activation. NCX inhibitors, CBDMB and ORM-10103, dose-dependently reduced the global calcium mobilization induced by convulxin-plus-thrombin  activation and dose-dependently prevented formation of  procoagulant COAT platelets. Our data demonstrate that both NCX modes  are used after convulxin-plus-thrombininduced platelet activation. Non- COAT platelets use forward-mode NCX, thus pumping calcium out and  moving sodium in, while COAT platelets rely on reverse NCX function,  which pumps additional calcium into the cytosol, by extruding sodium. In  conclusion, we described for the first time the critical and dichotomous role  of NCX function during convulxin-plus-thrombin-induced platelet activation.

Gewinner der Preise und Stipendien 2020

v. l.: Dr. S. Barco, Mainz; Dr. V. Luca, Mainz; M.Sc. S. Singh, Bonn; Dr. M. Bender, Würzburg; Dr. Dino Mehic, Wien; Foto: T. Ecke, Berlin

Preisverleihung auf der GTH Mitgliederversammlung 2020 in Bremen

v. l.: Dr. S. Barco, Mainz; Dr. V. Luca, Mainz; M.Sc. S. Singh, Bonn; Dr. M. Bender, Würzburg; Dr. Dino Mehic, Wien; Foto: T. Ecke, Berlin

Lernen Sie die Preis- und Stipendiatsträger sowie Ihre Arbeiten näher kennen:

  • Alexander-Schmidt-Preis

    Alexander-Schmidt-Preis

    Der Preis geht an Dr. Markus Bender aus Würzburg für die Arbeit:

    Platelet lamellipodia formation is not required for thrombus formation and stability

    Hermann Adolf Alexander Schmidt (* 15. Mai 1831, † 10. April 1894) war ein deutschbaltischer Physiologe, der durch seine Arbeit über die Verdickung von Blut weltweit bekannt geworden war.
    Alexander Schmidt studierte ab 1850 an der Kaiserlichen Universität zu Dorpat Geschichte, wechselte aber bald zur Medizin. Nach seiner Promotion in Dorpat 1858 setzte er seine Studien an der Universität Wien und der Berliner Universität fort.
    Unter Felix Hoppe-Seyler unternahm er in Berlin seine erste eigene Untersuchung über die Ausflockung von Muskelfasern. Von 1866 bis 1867 arbeitete er mit Carl Friedrich Wilhelm Ludwig in Leipzig. Nach der Emeritierung seines alten Lehrers Friedrich Heinrich Bidder folgter er ihm auf den Lehrstuhl in Dorpat nach. Schmidt lehrte bis zu seinem Tod 1894 an der Universität Dorpat, der er 1885 bis 1889 als Rektor vorstand. Im Jahr 1884 wurde er zum Mitglied der Leopoldina gewählt.

    Quelle: wikipedia

  • Platelet lamellipodia formation is not required for thrombus formation and stability

    Abstract:

    During platelet spreading, the actin cytoskeleton undergoes rapid rearrangement, forming filopodia and lamellipodia. Controversial data have been published on the role of lamellipodia in thrombus formation and stability. The WAVE regulatory complex, which has been shown in other cells to drive lamellipodia formation by enhancing actin nucleation via the Arp2/3 complex, is activated by Rac1 interaction with the WAVE complex  subunit Cyfip1. We analyzed Cyfip1flox/flox Pf4-Cre mice to investigate the role of Cyfip1 in platelet function. These mice displayed normal platelet counts and a slight reduction in platelet volume. Activation of mutant platelets was only moderately reduced to all tested agonists as measured by αIIbβ3 integrin activation and P-Selectin surface exposure. However, lamellipodia formation of mutant platelets was completely abolished on different matrices. Nevertheless, Cyfip1- deficient platelets formed stable thrombi on collagen fibers ex vivo and in two models of occlusive arterial thrombosis in vivo. Similarly, the hemostatic function and maintenance of vascular integrity during inflammation of the skin and lung were unaltered in the mutant mice. Investigation of platelet morphology in an induced thrombus under flow revealed that platelets rather form filopodia in the thrombus shell, and are flattened with filopodia-like structures when in direct contact to collagen fibers at the bottom of the thrombus. We provide for the first time direct evidence that platelet lamellipodia formation is not required for stable thrombus formation, and that morphological changes of platelets differ between a static spreading assay and thrombus formation under flow.

  • GTH-Nachwuchsförderpreis: Thrombose

    GTH-Nachwuchsförderpreis: Thrombose

    Der Nachwuchsförderpreis Thrombose ging an

    Dr. Stefano Barco aus Mainz

    Für die Arbeit:

    Trends in mortality related to pulmonary embolism in the European Region, 2000–15: analysis of vital registration data from the WHO Mortality Database (Stefano Barco*, Seyed Hamidreza Mahmoudpour*, Luca Valerio*, Frederikus A Klok, Thomas Münzel, Saskia Middeldorp, Walter Ageno, Alexander T Cohen, Beverley J Hunt, Stavros V Konstantinides)

  • Summary:

    Background: European estimates of the burden imposed by pulmonary embolism are not available to this date. We aimed to assess pulmonary embolism-related mortality and time trends in the WHO European Region.

    Methods: We analysed vital registration data from the WHO Mortality Database (2000–15) covering subregions of the WHO European Region: Eastern Europe, Northern Europe, Southern Europe, Western Europe, and Central Asia. Deaths were considered pulmonary embolism-related if International Classification of Disease-10 code for acute pulmonary embolism (I26) or any code for deep or superficial vein thrombosis was listed as the primary cause of death. We used locally estimated scatterplot smoothing weighted by size of the Member State population to calculate proportionate mortality and time trends in age-standardised mortality.
    Findings: In the 3-year period between 2013 and 2015, an average of 38 929 pulmonary embolism-related deaths occurred annually in the 41 Member States with available data and a population of 650 950 921; among individuals aged 15–55 years, pulmonary embolism accounted for 8–13 per 1000 deaths in women and 2–7 per 1000 deaths in men. Between 2000 and 2015, age-standardised annual pulmonary embolism-related mortality rates decreased linearly from 12·8 (95% CI 11·4–14·2) to 6·5 (5·3–7·7) deaths per 100 000 population without substantial sex-specific differences.
    Interpretation: The observed decreasing trends in pulmonary embolism-related mortality might reflect improved management of the disease, in line with case fatality data from cohort studies. Additional, or alternative, explanations might include the absence of a uniform case definition and changes in coding practices and performing autopsy. Pulmonary embolism still imposes a relevant medical and societal burden. Continuing efforts are warranted to improve awareness and implement effective preventive and therapeutic measures.
    Funding: German Federal Ministry of Education and Research.
    Copyright: © 2019 Elsevier Ltd. All rights reserved.

  • GTH-Nachwuchsförderpreis: Blutung

    GTH-Nachwuchsförderpreis: Blutung

    Der Nachwuchsförderpreis Thrombose ging an

    M.Sc. Sneha Singh aus Bonn

    Für die Arbeit:

    The Plasma Factor XIII Heterotetrameric Complex Structure: Unexpected Unequal Pairing within a Symmetric Complex (Sneha Singh, Alexis Nazabal, Senthilvelrajan Kaniyappan, Jean-Luc Pellequer, Alisa S. Wolberg, Diana Imhof, Johannes Oldenburg and Arijit Biswas)

  • Abstract:

    Factor XIII (FXIII) is a predominant determinant of clot stability, strength, and composition. Plasma FXIII circulates as a pro-transglutaminase with two catalytic A subunits and two carrier-protective B subunits in a heteroatetramer (FXIII-A2B2). FXIII-A2 and -B2 subunits are synthesized separately and then assembled in plasma. Following proteolytic activation by thrombin and calcium-mediated dissociation of the B subunits, activated FXIII (FXIIIa) covalently cross links fibrin, promoting clot stability. The zymogen and active states of the FXIII-A subunits have been structurally characterized; however, the structure of FXIII-B subunits and the FXIII-A2B2 complex have remained elusive. Using integrative hybrid approaches including atomic force microscopy, cross-linking mass spectrometry, and computational approaches, we have constructed the first all-atom model of the FXIII-A2B2 complex. We also used molecular dynamics simulations in combination with isothermal titration calorimetry to characterize FXIII-A2B2 assembly, activation, and dissociation. Our data reveal unequal pairing of individual subunit monomers in an otherwise symmetric complex, and suggest this unusual structure is critical for both assembly and activation of this complex. Our findings enhance understanding of mechanisms associating FXIII-A2B2 mutations with disease and have important implications for the rational design of molecules to alter FXIII assembly or activity to reduce bleeding and thrombotic complications.

  • Hans-Egli-Forschungsstipendium

    Hans-Egli-Forschungsstipendium

    Das Hans-Egli-Forschungsstipendium ging an

    Dr. Dino Mehic aus Wien

    Für das Forschungsprojekt:

    Hyperfibrinolysis as a possible mechanism of bleeding of unknown cause: Linking impaired levels of fibrinolytic factors to genetic information 

    Publikationsliste (relevante Publikationen)
    Bitte beachten Sie, dass diese Publikationen von meiner PhD-Betreuerin Priv. Doz. Dr. Johanna Gebhart, PhD sind. Sie wird mich bei der Durchführung des Projekts fachlich unterstützen.

    Gebhart, J. et al. Fibrinolysis in patients with a mild-to-moderate bleeding tendency of unknown cause. Ann Hematol. 2017 Mar;96(3):489-495.
    DOI: 10.1007/s00277-016-2893-6

    Gebhart J, et al. High proportion of patients with bleeding of unknown cause in persons with a mild-to-moderate bleeding tendency: Results from the Vienna Bleeding Biobank (VIBB). Haemophilia. 2018 May;24(3):405-413
    DOI: 10.1111/hae.13422

    Hofer S, et al. Gebhart J. Thrombin generating potential, plasma clot formation and clot lysis are impaired in patients with bleeding of unknown cause. J Thromb Haemost. 2019 Sep;17(9):1478-1488.
    DOI: 10.1111/jth.14529

    Das Stipendium wird ermöglicht durch eine Spende der Bayer Vital GmbH in Höhe von 30.000 €.

  • Aims (Ziele, Hypothesen):

    This project aims to confirm our findings on an altered pattern of fibrinolysis in a larger group of patients with BUC. In detail, we will investigate tPA antigen and activity, tPA-PAI-1 complexes, PAI-1 antigen, TAFI activity, alpha2-antiplasmin activity, fibrinogen, plasminogen activity and D-dimer. Furthermore we will investigate fibrinolysis based on viscoelastic changes using thromboelastrometry (ROTEM) as well as plasma clot lysis upon addition of tPA in a turbidimetric test. Data will be compared to a group of 187 patients with a diagnosis of a mild bleeding disorder (e.g. VWD, PFD) as well as a group of 100 age- and sex-matched healthy controls. Furthermore, as a completely novel approach, results will be linked to genetic data available from whole exome sequencing of the genes encoding for the investigated parameters.
    Primary objectives of the study are (1) to investigate differences in the measured parameters of fibrinolysis between patients with BUC, with an established diagnosis of a bleeding disorder and healthy controls, and (2) to identify new genetic mutations and alterations (e.g. single nuclear polymorphisms, SNPs) associated with altered levels of the investigated fibrinolytic factors.
    Secondary objectives are to evaluate the impact of altered fibrinolysis on (a) the clinical bleeding phenotype, assessed by 2 standardized bleeding assessment tools and (b) ROTEM results, and (c) plasma clot lysis.

  • Marco-Brockhaus-Wissenschaftspreis für Thromboseforschung im Kindesalter

    Marco-Brockhaus-Wissenschaftspreis für Thromboseforschung im Kindesalter

    Der Marco-Brockhaus-Wissenschaftspreis für Thromboseforschung im Kindesalter ging an

    Dr. Valerio Luca aus Mainz

    Für die Arbeit:

    Clinical presentation, treatment and course of Lemierre syndrome and bacterial-associated venous thromboembolism in children and adolescents. (Luca Valerio, MD; Stefano Barco, MD, PhD)

    Der Preis wird ermöglicht durch eine Spende von Herrn Brockhaus in Höhe von 10.000 €.

  • Summary:

    Das Lemierre-Syndrom betrifft normalerweise gesunde Jugendliche oder junge Erwachsene und tritt mit einer Gesamttodesrate von 1 bis 10 Fällen pro Million Personenjahre mit einer geschätzten Sterblichkeitsrate von 4 bis 9% auf. Diagnostische Kriterien bleiben umstritten und umfassen akute Kopf-Hals-Bakterieninfektionen (häufig Tonsillitis durch Anaerobier mit hohem Sepsis-und Gefäßinvasionspotenzial, insbesondere Fusobacterium necrophorum), kompliziert durch lokale Venenthrombose, die gewöhnlich die Vena jugularis interna involviert, und systemische septische Embolie. Die medizinische Behandlung basiert auf einer Antibiotikatherapie mit anaerober Abdeckung, Antikoagulanzien, und unterstützender Behandlung bei Sepsis. Chirurgische Maßnahmen können erforderlich sein, einschließlich der Drainage der Abszesse, Gewebedebridement und Jugularvenenligatur. Die Evidenz für das klinische Management ist in Ermangelung einer ausreichend bemessenen Studie mit klinischen Ergebnissen äußerst schlecht. In diesem Artikel illustrieren wir zwei Fälle von Lemierre- Syndrom, die nicht durch Fusobacterium necrophorum verursacht wurden und bieten eine klinisch orientierte Diskussion über die Hauptprobleme der Epidemiologie, Pathophysiologie und Managementstrategien dieser Erkrankung. Abschließend fassen wir das Studienprotokoll einer vorgeschlagenen systematischen Übersichtsarbeit und einer individuellen Patientendaten-Metaanalyse der Literatur zusammen. Unsere laufende Arbeit zielt darauf ab, das Risiko neuer thromboembolischer Ereignisse, schwerer Blutungen oder Todesfälle bei Patienten mit Lemierre-Syndrom zu untersuchen und die Rolle der Antikoagulanzien-Therapie in diesem Zusammenhang besser zu klären. Diese Bemühungen bilden den Ausgangspunkt für eine evidenzbasierte Behandlung des Lemierre-Syndroms, welche auf multinationalen interdisziplinären kollaborativen Studien aufbaut.

Gewinner der Preise und Stipendien 2019 in Berlin

v. l.: PD Dr. J. Koscielny, Dr. J. Gebhart, Dr. A. Schmidt, Dr. E. Grilz, PD Dr. R. Klamroth, Foto: T.Ecke, Berlin

Preisverleihung auf der GTH Mitgliederversammlung 2019 in Berlin

v. l.: PD Dr. J. Koscielny, Dr. J. Gebhart, Dr. A. Schmidt, Dr. E. Grilz, PD Dr. R. Klamroth, Foto: T.Ecke, Berlin
  • Rudolf-Marx-Stipendium 2019

    Rudolf-Marx-Stipendium 2019

    Für maximal 25.000€ wird im Rahmen dieses Stipendiums ein umrissenes Forschungsprojekt aus dem Bereich der Hämostaseologie oder der vaskulären Biologie und Medizin an einer externen Forschungseinrichtung im In- oder Ausland gefördert. Das Stipendium geht an:

    Dr. Johanna Gebhart aus Wien für das Projekt:

    Autoantibodies in primary ITP: Ability for platelet desialylation and not glycoproteinspecificity alters responsiveness to different treatment strategies and the bleeding phenotype

  • Alexander-Schmidt-Preis

    Alexander-Schmidt-Preis

    Für hervorragende Arbeiten auf dem Gebiet der Hämostaseologie vergibt die GTH jährlich diesen mit 15.000€ dotierten Preis. Bewerben können sich GTH Mitglieder mit hochrangigen Arbeiten aus dem Gebiet der Hämostaseologie / vaskulären Medizin, die von einem Gutachtergremium für die Veröffentlichung in einer wissenschaftlichen Zeitschrift angenommen oder bereits veröffentlicht wurden.

    Prämiert wurde die folgende Arbeit von Dr. Katrin Czogalla-Nitsche aus Bonn:

    Warfarin and vitamin K compete for binding to Phe55 in human VKOR

  • GTH-Nachwuchsförderpreise: Thrombose

    GTH-Nachwuchsförderpreise: Thrombose

    Der Nachwuchsförderpreis Thrombose ging an

    Dr. Ella Grilz aus Wien

    Für die Arbeit:

    Frequency, risk factors, and impact on mortality of arterial thromboembolism in patients with cancer

  • Hans-Egli Forschungsstipendium

    Hans-Egli Forschungsstipendium

    Das mit 30.000€ ausgestattete Stipendium soll jungen Wissenschaftlern ermöglichen, sich für ein halbes Jahr intensiv der Forschung eines Projektes auf dem Gebiet der angeborenen Blutungskrankheiten zu widmen. Das Stipendium geht an:

    Dr. Anja Schmidt aus Oberursel

    für das Projekt:

    Zytokinprofile nach FVIII- und FIX-Stimulation – Relevanz für die unterschiedlichen Immunantworten?

Gewinner der Preise und Stipendien 2018

204-2018-02-21-gth-kongress

Lernen Sie die Preis- und Stipendiatsträger sowie Ihre Arbeiten näher kennen:

  • Hans-Egli-Stipendium

    Hans-Egli-Stipendium

    Der Preis geht an Dr. Johanna Gebhart aus Wien für die Arbeit:

    Parameters Influencing the Phenotype of Non-Severe Haemophilia A and B

    Prof. Dr. med. Hans Egli zählt zu den Pionieren der Hämostaseologie in Deutschland. Sein Wirken beeinflusste ganz entscheidend die Möglichkeiten der Behandlung von Patienten mit angeborenen Blutungserkrankungen. Insbesondere die Einführung der Heimselbstbehandlung in Deutschland Anfang der 1970er Jahre hat er maßgeblich vorangetrieben. Damit eröffnete er den Patienten völlig neue Perspektiven für ein weitgehend selbstbestimmtes Leben. Hans Egli war unter anderem Gründungsdirektor des jetzigen Instituts für Experimentelle Hämatologie und Transfusionsmedizin der Universität Bonn und Gründungsmitglied der Deutschen Arbeitsgemeinschaft für Blutgerinnungsforschung (DAB), aus der 1982 die GTH hervorging. Besondere Verdienste hat sich Hans Egli in der Förderung und Ausbildung von Nachwuchswissenschaftlern im Bereich der Hämostaseologie und Transfusionsmedizin erworben.

    Dr. Johanna Gebhart aus Wien
  • Parameters Influencing the Phenotype of Non-Severe Haemophilia A and B

    1. Current status of research (Stand der Forschung)
    Haemophilia is classified as severe, moderate and mild, according to the basal factor VIII/ IX (FVIII/ IX) activity levels.1 This classification to a certain extent indicates the bleeding phenotype. However, there is a big heterogeneity of the phenotype amongst patients with similar or even with the same factor levels as e.g.10–? 15% of the patients with severe haemophilia have a milder presentation of the disease than expected.2,3 On the other hand, Den Uijl et al. found that more than 25% of patients with moderate haemophilia have a phenotype similar to the severe form and also in patients with moderate and mild haemophilia a wide variation of the bleeding phenotype was seen.4,5 Beyond the underlying gene–?mutations and the FVIII/ IX levels, different mechanisms of haemostasis, like alterations of the fibrinolytic system or thrombophilic mutations (F V Leiden G1691A Mutation, Prothrombin c.*97G>A Variation), have been inconsistently described as disease–?modifying factors in patients with haemophilia.6,7 Further, clinical characteristics, anamnestic data and bleeding assessment tools are useful for definition of the clinical severity and these tools enable a more precise evaluation of the bleeding phenotype than the baseline factor activity alone. 4–6

    2. Own preparatory work (Eigene Vorarbeiten)

    My PhD project focused on the investigation of plasma clot properties and fibrinolytic parameters in patients with a mild–?to–?moderate bleeding tendency of unknown cause (BUC). We found alterations in the plasma clot formation rate in presence of tissue plasminogen activator (tPA) in our patients with BUC in comparison to age–? and sex–?matched healthy controls.8 Still, assessed plasma clot properties did not correlate with the bleeding severity of our patients with BUC. Within this project we have also investigated plasma clot characteristics in 25 patients with mild, moderate, or severe deficiencies of FVIII and found similar trends in respect to lower clot formation rates correlating with lower FVIII activity. In another project, we used the thrombin generation assay (TGA) as a measure of the overall hemostatic potential and could not identify a difference between patients with BUC and healthy controls.9 In the investigation of fibrinolytic parameters, higher tPA activity, lower levels of tPA–?PAI–?1 complexes and paradoxically increased TAFI and alpha2–?antiplasmin were independently associated with BUC in sex–?adjusted logistic regression analyses, indicating an etiological role of the fibrinolytic system in these patients.10

    3. Aims, Hypothesis, work programme (Ziele, Hypothesen, Arbeitsprogramm)

    With the proposed project we aim to identify alterations in the global clotting tests (thrombin generation assay and plasma clot characteristics) and in the fibrinolytic system, and we will investigate the role of thrombophilic mutations as disease–?modifying factors in patients with non–?severe hemophilia A or B. We hypothesize that the additional evaluation of the above–?mentioned hemostatic parameters enables a more accurate estimation of the individual bleeding phenotype than the residual FVIII/FIX activity. The primary endpoint of the study is the score of the ISTH–?BAT treated as a metric score. The secondary endpoints are the joint status (WFH–?score), the annualised bleeding rate, data on the FVIII/ IX consumption, and the age at the first manifestation of bleeding symptoms. Sample size estimation has been performed using the formulas and software by Dupont and Plummer. Assuming a mean ISTH–?BAT score of 10 (SD 2) and a mean time–?to–?peak clot formation8 of 30 min (SD 3) in non–?severe haemophilia patients, the assumed regression equation has a slope of 0.2, concluding a necessary sample size of 89 patients to reach a power of 80% at the 0.05 alpha level.

  • GTH-Nachwuchsförderpreise: Thrombose

    GTH-Nachwuchsförderpreise: Thrombose

    Der Nachwuchsförderpreis Thrombose ging an

    Julia Riedl aus Wien

    Für die Arbeit:

    Podoplanin Expression in Primary Brain Tumors Induces Platelet Aggregation and Increases Risk of Venous Thromboembolism (Riedl J, Preusser M, Nazari PM, Posch F, Panzer S, Marosi C, Birner P, Thaler J, Brostjan C, Lötsch D, Berger W, Hainfellner JA, Pabinger I, Ay C. Podoplanin expression in primary brain tumors induces platelet aggregation and increases risk of venous thromboembolism. Blood. 2017;129(13):1831–1839.)

  • Alexander-Schmidt-Preis

    Alexander-Schmidt-Preis

    Für hervorragende Arbeiten auf dem Gebiet der Hämostaseologie vergibt die GTH jährlich diesen mit 15.000€ dotierten Preis. Bewerben können sich GTH Mitglieder mit hochrangigen Arbeiten aus dem Gebiet der Hämostaseologie / vaskulären Medizin, die von einem Gutachtergremium für die Veröffentlichung in einer wissenschaftlichen Zeitschrift angenommen oder bereits veröffentlicht wurden.

    Prämiert wurde die folgende Arbeit von Prof. Dr. Tobias Fuchs:

    Host DNAses Prevent Vascular Occlusion by Neutrophil Extracellular Traps

  • GTH-Nachwuchsförderpreise: Blutung

    GTH-Nachwuchsförderpreise: Blutung

    Der Nachwuchsförderpreis Blutungskrankheiten ging an

    Dr. Nadine Vollack aus Hannover

    Für die Arbeit:

    CD32 Inhibition and High Dose Factor VIII Suppress Murine FVIII-Specific Recall Response by Distinct Mechanisms in Vitro (Vollack N, Friese J, Bergmann S, Tiede A, Werwitzke S. CD32 inhibition and high dose of rhFVIII suppress murine FVIII-specific recall response by distinct mechanisms in vitro. Thromb Haemost. 2017;117(9):1679–1687.)

  • Rudolf-Marx-Stipendium 2018

    Rudolf-Marx-Stipendium 2018

    Für maximal 25.000€ wird im Rahmen dieses Stipendiums ein umrissenes Forschungsprojekt aus dem Bereich der Hämostaseologie oder der vaskulären Biologie und Medizin an einer externen Forschungseinrichtung im In- oder Ausland gefördert. Das Stipendium geht an:

    Martina Bucsaiova aus Wien für das Projekt:

    Do Bacterial Infections Infl uence the Interaction of Platelets with Dendritic Cells?

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